Post Top Ad

Jumat, 09 September 2022

Penipuan Penjualan Instagram bernama Promo_Laptop_Murah_ @ Gudang laptop murah59


POLISIINTERNET.COM menerima laporan dengan isi laporan sebagai berikut :
Halo, saya dari Sarawak Malaysia. Dikatakan promo pada akaun Instagram bernama Promo_Laptop_Murah_ @ Gudang laptop murah59 ini menjual laptop spesial promo rp700rb Semua model laptop. Saya pada mulanya memang tidak percaya dengan harga yang ditawarkan, Walaubagaimanapun saya tetap juga ingin mencuba, saya saya menggunakan servis EZMoney Express yang dikatakan boleh menghantar wang dgn lebih cepat. Jadi saya pun membayar amaun tersebut rp700rb. Selepas saya membayarnya, saya pun mengambil gambar resit/tax invoice sebagai bukti saya sudah menghantar wang bayaran. Sesudah diperiksa, pihak penjual laptop murah ini, menyatakan yang mereka sudah menerima wang bayaran tersebut dan akan lakukan proses penghantaran barang yang dibeli tadi. Dan mereka menyatakan yan mereka sudah membungkus barang belian saya itu dan di serahkan kepada pihak JNE. Dan mereka mengatakan yang pihak JNE ini akan menghubungi saya untuk proses penghantaran ini. Tidak lama kemudiannya, pihak JNE mengatakan yang mereka sudah menerima barang belian saya. Mereka menyatakan nama saya yang saya tulis kepada si penjual serta alamat saya di Sarawak. Jadi, pada mulanya saya sudah terpercaya akan cerita nya, tetapi apabila pihak JNE ini menyatakan yang barang belian saya itu adalah barang BM saya mulai menyesal, dan memberitahu saya ada biaya asuransi sementara dari pihak JNE senilai Rp1.j500rb. Akan tetapi saya tidak mahu membayarnya, mereka masih memaksa utk membayar biaya asuransi itu. Selepas itu, saya meminta agar memberi tracking number utk barang saya dan bungkusan barang saya, pada mulanya mereka mengatakan selagi biaya asuransi tidak dibayar maka belum ada tracking number atau consignment note dari pihak mereka. Keesokan harinya di tanya oleh pihak JNE ke saya sama ada saya akan bayar ataupun tidak, dan saya mengatakan saya ingin melihat bukti barang saya benar2 ada di kantor JNE ataupun tidak lalu dengan itu, mereka terus memberikan gambar tracking number/consignment note yang saya fikir palsu sebab, bila mana saya cuba periksa di website jne.id.co tidak ada trackingnya. Dengan ini saya mengatakan ini semua tipu2 sahaja.

Kepada Anda Pengguna Internet harap berhati2 dengan segala bentuk Penipuan di Dunia Internet!!! Selalu Waspada

Untuk itu POLISIINTERNET.COM menyarankan Anda harus membaca Tips Paling Aman Belanja Barang Secara Online ini agar penipuan jangan terulang lagi dan segera laporkan DISINI 
Jika Anda Mengalami Penipuan dan ingin Uang Anda Kembali CEPAT maka POLISIINTERNET.COM
menyarankan kepada Anda untuk membaca tips ini yaitu TERBUKTI UANG KEMBALI!! Tips Cara Mengatasi Penipuan Toko Online Semoga Sukses dan Berhasil !!